Developed in conjunction with Ext-Joom.com

Zoeken op de site

DSC01068b.jpg

Memo per e-mail

Aardrijkskunde

 

We werken met de methode ‘Argus Clou'

 

Groep 4

De volgende thema’s komen aan bod: een nieuwe woonwijk, waar komt eten vandaan, aan het werk, de aarde en de ruimte, de plek waar je woont, het weer. Ook wordt een begin gemaakt met plattegronden. Er wordt een excursie georganiseerd naar het Tropeninstituut.

 

Groep 5

De leerstof staat voor een belangrijk deel in het teken van kaartvaardigheden. Stapje voor stapje leren de kinderen kaarten lezen en interpreteren. Uitgangspunt is in eerste instantie de directe leefomgeving van de kinderen. In het tweede deel van het jaar wordt deze leerstof gekoppeld aan enkele aardrijkskundige thema's zoals wonen, werken, reizen, recreëren, water, landbouw en landschap.

 

Groep 6

In dit jaar staat Nederland centraal. In het eerste hoofdstuk wordt Nederland als geheel verkend. Daarna komen de regio's aan bod: West (wonen en werken), Noord (landbouw), Oost (industrie) en Zuid (recreatie). Deze worden afgewisseld met meer overkoepelende thema's als water en landschapsvorming.

 

Groep 7

In dit jaar wordt Europa behandeld. Het programma start met een algemene verkenning. Vervolgens passeren vier regio's de revue, die ieder gekoppeld worden aan een aardrijkskundig thema: West-Europa (wonen en werken), Noord-Europa (landschap en seizoenen), Oost-Europa (industriegebieden), Zuid-Europa (recreatie en toerisme). Verder komen dit jaar de thema's 'klimaat en vegetatie' en 'Europese samenwerking' aan de orde.

 

Groep 8

Na Nederland en Europa wordt nu de wereld bestudeerd. Aan de hand van de werelddelen komen diverse thema's aan bod: wereldsteden, landbouwsystemen, cultuur en religie, wereldtoerisme, zon en aarde, wereldbevolking.

Ouddiemerlaan 106
1111HL Diemen
(020) 698 1832
info@sint-petrusschool.nl